اسب ها

پیشانی اسب ها تا روز رستاخیز جایگاه خیر و برکت است

اسب ها

پیشانی اسب ها تا روز رستاخیز جایگاه خیر و برکت است

از بین بردن وحشت اسب ها از آب و شستن آنها

از بین بردن وحشت اسب از آب

 

 

 

شستن اسبی که نمی خواهد تن به این کار بدهد تجربه ای است که هم طی آن شما خیس می شوید و هم خود اسب، یکبار دیگر باور می کند که این کار شکنجه ای بیش نیست.اما آیا راهی برای رفع این مشکل وجود دارد؟

در اینجا چند راه برای رفع این مشکل مطرح می کنیم: اول اینکه هرگز با شلنگ یک مرتبه به سمت اسب حمله نکنید چرا که این کار خود باعث می شود اسب از شلنگ بترسد.از طرف دیگر سعی نمایید مراحل شستشو را هر چه بیشتر برای اسب خوش آیند سازید.

به طور کلی اسبها از اینکه در روزهای گرم تابستانی با آب، کمی خنک شوند لذت می برند، درست مثل خود ما . بهتر است اول با یک سطل آب و اسفنج به اسب نزدیک شوید و با چلاندن اسفنج، آب درون آن را روی بدن اسب بریزید. سپس به نرمی شلنگ آب را روی اسفنج بگیرید طوری که به نظر برسد آب هنوز از داخل اسفنج خارج می شود و هر وقت احساس کردید اسب با وضعیت جدید راحت است، می توانید آب را به طور مستقیم بر روی آن بگیرید.

بسیاری از اسبها علاقه مند به بازی با آب از طریق دهانشان هستند و در این صورت می توانید سر شلنگ را نزدیک دهان آن بگیرید تا آب بازی کند.این بازی خود باعث می شود که وحشت آن نسبت به آب از بین برود و اجازه دهد سر تا سر بدنش را آب بگیرید.

گاهی هم برای اسب های سر سخت تر می توان از یک بطری آب به عنوان وسیله معارفه استفاده کرد تا آرام آرام شلنگ آب را هم بپزیرد و اجازه دهد تمام بدنش را آب بگیرید.

استفاده از بطری برای معارفه اسب با آب

اما گروهی از اسبها هستند که به هیچ وجه پذیرای اسفنج یا بطری آب و یا شلنگ آب نیستند و لجاجت می کنند. برای این دسته از اسبها که ازآب و دوش گرفتن هراس دارند و از خیس شدن با آب متنفر هستند و همواره خود را عقب             می کشند، وادار کردن برای شستشو به تجربه ا ی تلخ منتهی می شود. اما با راهکارهای جدید می توان به موفقیت دست یافت.

به این منظور یک شلنگ نرم آبیاری را به یک فواره متصل می کنیم و فواره را روی زمین قرار می دهیم و اسب را در جایی نزدیکی فواره نگه می داریم و به جایی می بندیم فواره را به آ رامی باز می کنیم به طوریکه فشار آب اندک باشد و باد قطرات آب را گاهی به بدن اسب برساند.به این ترتیب اسب آرام آرام وحشت خود را از دست می دهد و به قطرات آب عادت می کند. حال می توان مرحله به مرحله فشار آب را زیاد کرد تا جا ییکه فواره کاملا" اسب را خیس نماید این کار باعث می شود اسب به قطرات آب عادت کند و اطمینان یابد که آنها هیچ آسیبی به او نمی رسانند.سپس این نتیجه گیری را در ذهن خود تعمیم می دهد تا اینکه حتی در برابر خیس شدن نیز عکس العملی نشان نخواهد داد. البته بازهم در این میان ممکن است، گاهی عادت های قدیمی خود که حاصل وحشت او است را باز هم نشان دهد که با صدا کردن اسم او و یا متوجه ساختن به صوتهای جدید می توان دوباره او را متوجه و متمرکز ساخت.در آخر می توان وقتی اسب کاملا" خیس شد، فواره را از روی زمین بر داشت و آرام آرام به  اسب نزدیک کرد و او را مستقیم خیس کرد.این در حالی است که اسب آرام با طنابی آزاد در کنار شما می ایستد و شما به موفقییت در کمتر از نیم ساعت دست یافته اید. 

 

·       کلید های طلایی

 

1-  قبل از اینکه عامل ترس و وحشت که همان فواره و شلنگ است را نزدیک اسب بیاورید،باید اسب را به نحوی مقید سازید.

2-  پرتاب قطرات آب در اولین مراحل همانند قرار گرفتن مگس بر روی پوست در نظر اسب می آید. بنابراین منتظر بر داشتن دست و پا و یا تکان دادن دم برای پراندن مگس ها ی خیالی از روی پوستش باشید!

3-  وقتی اسب را در جایی مقید کرده اید مراقب باشید، چرا که ممکن است باز هم اسب از قطرات آب بترسد و عکس العمل نشان دهد.

4-  قبل از اینکه این آموزش را شروع کنید با اسب و رفتارهای او آشنا شوید و بگذارید او هم به شما اعتماد کند و بعد این تمرین را شروع کنید.

5-  اگر اسب به سمت مخالف پرتاب قطرات آب فرار کرد اصلا" با آب و فواره دنبال او نکنید بلکه بی تفاوت عمل نمایید . چرا که آنگاه فکر می کند منظور شما هم فرار اسب از آب بوده است! بنابر این حتما" آب را طوری با فواره به اسب بپاشید که نه احساس کند اجباری در کار است و نه تنبیهی.

6-  اگر قبل ازآغاز این آموزش به درستی به تمام مراحل آموزش فکر کنید و آنها را سازماندهی نمایید هرگز با مشکلی روبرو نخواهید شد و اگرهم روبرو شوید می توانید به راحتی از عهده آن برآیید.

7-  اگر اسب نسبت به مرحله ای از این آموزش مشتاق بود به همان مرحله     بر گردید و چندین بار آن قسمت را تکرار نمایید. این کار همانند تشویقی است برای او .

8-  نسبت به کوچکترین توجه و تمرکز اسب دقت داشته باشید و پس از اتمام هر مرحله خوب آن را نوازش کنید و پله پله کار را جلو ببرید و در هر مرحله اطمینان یابید که او به خوبی آن را طی کرده است. مراحل آموزش را چند روز پشت سر هم تکرار کنید.تا کاملا" رعب و وحشت اسب از خیس شدن و شستشو از بین برود.

9-  به خاطر داشته باشید وقتی آب بر روی زمین می ریزد ممکن است زمین را سر ومخاطره آمیز کند لذا نسبت به حرکات و راه رفتن خود با ملاحظه عمل نمایید و حتما" به موقعیت قرارگیری شلنگ توجه نمایید تا باعث حرکات سریع اسب نشوید.

 

نکته مهم: اگر شما با اسب جوان و تربیت نشده ای کار می کنید ممکن است همه توصیه ای برای شما داشته باشند! به هیچ یک از توصیه ها عمل نکنید حتی آنهایی که در کتاب ها و مقالات می خوانید مگر اینکه با احساس درونی و موقعیت فردی شما مطابقت داشته باشید،چرا که توانایی و احساسات شما واسب تان با احساسات و توانایی های دیگران و اسب هایشان متفاوت است. به این منظور فقط با عقل و احساس درونی خود جلو بروید تا نه به شما و نه به اسب تان آسیبی برسد.

 

برداشته شده از: www.asvarann.persianblog.ir

نظرات 3 + ارسال نظر
پیمان دوشنبه 28 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 02:14 ق.ظ http://aftabgardan.iranblog.com/

با سلام
وبلاگ زیبایی دارید. چنانچه مایل به تبادل لینک با من هستید ابتدا وبلاگ مرا با نام دلخواه خودتان در وبلاگ خود لینک کنید بعد در وبلاگم به من اطلاع دهید تا بلافاصله شما را لینک کنم.
با تشکر

پرورش اسب کلهر یکشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:05 ب.ظ

مرکز پرورش اسب کلهر, پرورش دهنده و فروشنده اسبهای نژاد کرد

الماسی_ 09183311109

منوچهری_09194574404

پرورش اسب کلهر یکشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 05:22 ب.ظ

مرکز پرورش اسب کلهر, پرورش دهنده و فروشنده اسبهای نژاد کرد

الماسی_ 09183311109

منوچهری_09194574404

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد